Тест оценивает навыки общения в
повседневных ситуациях.
Баллы начисляются за
- Произношение. Речь
должна быть понятной. Даже если вы не уверены в правильности произношения,
нельзя говорить тихо, прикрывая рот рукой. Вообще, по некоторым наблюдениям, чем
громче - тем понятнее.
Для тренировки произношения рекомендуется взять
любую кассету с записью native-speaking, (хорошо подходит радио, вроде ВВС,
потому что там выступают разные люди) и повторять вслух по кусочкам то, что там
говорится. В смысл вдумываться не надо, но нужно максимально близко стараться
воспроизвести интонации и произношение. Упражнение очень помогает тем, у кого
слабый английский, при регулярном его повторении, хотя бы по 15 минут в
день.
- Понимание вопросов. Переспрашивать можно, уточнять и пр. - за это
баллы не снижаются. Но соискатель должен уметь на английском выяснить то, чего
он не знает.
- Словарный запас. Обязательно нужно использовать всякие
слова-связки although, besides, in addition etc (см. раздел Writing). Очень
высоко ценится использование идиоматических выражений. Если время позволяет,
можно специально выучить несколько штук.
- Беглость Оценивается умение
свободно и долго разговаривать на знакомые и.не очень знакомые темы. Баллы
снижаются за короткие ответы. Для развития беглости и расширения словарного
запаса рекомендуется на один и тот же вопрос отвечать по нескольку раз, стараясь
не повторять одни и те же выражения.
Дополнительные очки могут быть
присвоены, если вы можете взять инициативу в разговоре на себя, самостоятельно
развивать тему, что-то объяснять, высказывать собственные соображения, задавать
вопросы.
- Эффективность коммуникации: чтобы ее определить, учитываются
следующие параметры:
organisation of main points (very clear, fairly clear,
unclear)
volume (too loud, just right, not loud enough)
speed (too
fast, just right, too slow)
eye contact (maintains or avoid): как
правило, с вами легко общаться, если вы часто смотрите в глаза собеседника во
время говорения или слушая его
feedback - общительные люди подбадривают
собеседника разными способами - кивая головой, говоря ммм (особенно англичане),
говоря right и т.п.
Body language (appears nervous or relaxed).
Большинство соискателей нервничают. Но если они сидят в напряженной позе, с
замкнутым видом, с закрытыми жестами, с ними трудно общаться. Во время интервью
нужно показать, что вы знаете, как себя надо вести, и что вы в состоянии
контролировать свое волнение.
Все, что написано так, как эта фраза,
особенно важно! Желательно заучить выделенные таким образом слова и
выражения!
ОПИСАНИЕ ТЕСТА
Speaking состоит из следующих
разделов:
1. Introduction & greetings; basic questions about the
candidate;
2. Questions about general topics;
3. The candidate
asks the interviewer questions based on a task;
4. More detailed
questions, particularly focusing on the candidates future plans;
5.
Closing the interview
1. Introduction & basic questions about
candidate
В этой части интервью проверяется умение отвечать на простые
вопросы на знакомые темы. Обычно в этой части все все понимают.
Варианты
начала беседы (Э - экзаменатор, С - соискатель)
Э - Hi, how are
you?
С - Thank you, better than before 'Listening' (желательно творчески
использовать штампы. Хорошо, если удается сразу пошутить).
Другой
вариант:
Э - Hi, how are you going
С - Thanks, I'm fine
Э -
My name is…
С - Nice to meet you. And my name is… But you may call me… as
it is easier to pronounce.
What shall we speak about? (такие вопросы
помогают создать непринужденную атмосферу, что и является целью
теста)
Обычно кандидат заполняет специальную анкету с данными о себе, на
основании которой ему потом задают вопросы. Заполнение анкеты является частью
теста. В Москве почему-то этого не делают, хотя вопросы по анкете задают. Пример
анкеты приводится ниже.
Full name (first name, given name, family name -
надо знать, что в каком случае пишется)
Nationality
First
language
Other languages
Educational qualifications
Work
experience
Reason for doing IELTS test
Future
plans
Hobbies
На основании этих пунктов задаются первые вводные
вопросы. Как правило, они простые.
Если нет уверенности в своих
способностях к speaking, рекомендуется сделать ряд упражнений
1.
Заполните анкету.
Высшее образование называется tertiary, аспирантура
post-graduate.
В Work experience лучше написать, кем вы работаете, и
очень коротко - где. Этот пункт заполняется с тем, чтобы вас потом спросили про
вашу работу и что вы там делаете. Про работу надо говорить очень радостным
голосом, чтобы можно было подумать, что вы ее любите.
В Future plans
обычно пишут, в какую страну собираются ехать, и нужно подготовиться к разговору
о том, почему именно туда. В Hobbie лучше писать что-то тривиальное, вроде
Music, Travelling, Reading etc, либо что-то, о чем вы сможете
рассказывать.
2. Задайте вопросы ко всем пунктам анкеты всеми известными
вам способами.
3. Напишите или вспомните данные о членах
семьи:
Age Job/school Point of interest
4. Подготовка к расспросам
о вас.
- 10 most important events in your life from your birth to
now
- Things you like to do
- Things you hate to do
- your
plans
- why did you decide to move somewhere
- the most important
decision in your life
- your goals
- the best event in your
life
Job
- what are your working hours
- the form of
transport you used to go to work
- your daily routine and
responsibilities
- the aspects of your job that you like
- what
you dislike about your job
education
- how you get to
school/university/college etc
- the size of you school/university/college
etc
- the subjects you like and dislike
- education in your
country and the country where you plan to go (для тех, кто учиться
едет)
- where did you study English
Hobbies
Привожу здесь
типичные вопросы для travelling
- What is the most interesting place you
have been?
- How did you travel there?
- When did you go
there?
- With whom do you usually go?
- Where would you most like
to go?
- What country would you most like to live in?
- What do
you think the most important thing to take with you apart from your passport and
money?
- Why do you like travelling?
5. Примерный набор вопросов,
задаваемых на Speaking в первой части интервью.
Задайте сами каждый
вопрос всеми возможными способами.
Пример.
Direct
question
What are you going to study?
Indirect
question:
Could you tell me what you are going to study?
Do you
know what you're going to study?
Confirming questions:
You're
going to study Economics, are you?
You're going to study Economics,
aren't you?
You're going to study Economics?
Where were you
born?
What part of the city do you live in?
What are the main
tourist attractions in your country?
Where have you studied
English?
How many brothers and sisters have you got?
What's the
climate like in your country?
What are typical working hours in your
country?
What aspect of English do you find most difficult?
2.
Questions about general topics
В этой части интервью соискатель должен
продемонстрировать умение развивать предложенную тему. Как правило, она касается
жизни в вашей стране, каких-то социальных проблем или культурных традиций.
"Академики" должны излагать более или менее систематично, прочие -
просто настолько долго, насколько это для них возможно. Чем дольше говоришь, тем
меньше вопросов тебе зададут.
Основательнее всего надо подготовиться
говорить о социальных и экономических проблемах России. Чаще всего просят
высказать свое мнение о русских политиках, армии, Чечне, Югославии, уровне
жизни. Если вы говорите в первой части интервью, что основным мотивом вашего
выезда является отсутствие работы, скорее всего спросят о безработице и т.п.,
если скажете, что хотите избежать армии, то могут попросить рассказать об этом.
То есть, довольно часто тема для обсуждения определяется по беседе в
первой части интервью.
Приблизительный круг возможных вопросов приводится
ниже.
Life in Russia
- what do you like/dislike about it
-
how has life changed since collapse of communism
- What is the biggest
social problem in your country?
- What do you think about Yeltsin (smb
else)
- What do you think about prospectives of Russian
economics
- What would you regard as the most significant events in your
country's recent history?
- How serious is unemployment in your
country?
Tourism
- what are the most interesting places in your
country/city
- do you have a favourite (least favourite) building in your
town Which? Why? Why it was built?
- how Moscow (other city) similar
(different) from StPetersburg (London, your city etc)
- do you prefer the
town or the countryside? Why?
- How would you recommend a foreigner to
spend time on holiday in Moscow?
Family life
- tell about your
upbringing
- what activities did you do with your grandparents as a
child?
- What does family life mean to you in general
- What role
do/(should) men/women typically play in Russian families?
- How different
is your life from the lives of your parents/grandparents
- Have these
roles changed recently?
Educational system:
- does school prepare
you for real life?
- In which areas in Russian education most/least
successful?
- What is Russian educational system like from your
experience?
- In what ways is English used in your country?
- How
do people in your country learn English?
- Do you believe there should be
a choice of private (paying) versus state schools?
Festivals:
-
which festivals are traditional in Russia?
- What activities usually take
place at one of these festivals (gifts/meals/decorations/music…)
- What
role do children (family) play in this festival?
Travel by air:
-
where/when did you last travel by air
- tell about usual procedure at an
airport from arrival to take off
- what are advantages/disadvantages of
travelling by air compared with travel by car/bus/train
- how safe
(frequent) is air travel in Russia?
Pollution:
- which kinds of
pollution do you think are most harmful
- how important to you is it to
be 'green'
- what should be done to tackle pollution
- is it the
responsibility of the government or the individual to prevent pollution
-
how aware do you think people are nowadays about environmental issues?
-
how ecologically friendly is the region you live in? (crowded
buildings/parklands/green belt)
marriage ceremony:
- could you
describe what happens at a typical Russian wedding ceremony?
- How is it
different from a typical wedding in Britain?
- Do you have any memories
of your/your friend's wedding ceremony?
Other questions
- what
sports are played in your country
- what sport is the most popular in
your country
- what role does religion have in everyday life of your
country
Подготовка к этой части теста требует составления словаря на
каждую тему (а не вопрос) для заучивания.
В этой части теста, когда вам
задают вопросы на общие темы, могут возникнуть какие-то непонимания.
Переспрашивать - это нормально, в своей повседневной жизни все это
делают.
I'm sorry?
What do you mean by that?
Explain,
please.
Could you give more details?
Could you say it in other
words?
Speak a bit slowly please.
Are you speaking about… aren't
you?
Sorry, I don't follow
Sorry, I don't understand
I
didn't catch that. Would you mind repeating it?
Could you repeat the
question, please?
Sorry, I don't know what you mean by… Could you clarify
it please
Если вопрос, который вам задали, требует некоторого
размышления, так и скажите:
That is rather complicated question. Let me
think a bit.
That's a big question
Или наоборот -
Oh, it's
fairly simple. First… Then… And then finally…
Отвечая на интервью, можно
использовать тот же структурный подход, что применялся в Writing. Не забудьте
про слова-связки, они украшают речь о показывают, как свободно вы
говорите.
3. The candidate asks the interviewer questions based on a
task;
В этой части интервью проверяется умение соискателя разрешать
затруднительные ситуации, задавая вопросы. Т.е. нужно продемонстрировать умение
узнать дорогу, стоимость билетов, скидки, расписание, цены и т.п.
Для
этого дается описание service/social survival situations or educational
situations, с перечнем тем, на которые нужно вести расспросы.
Если дают
листок с темой и только одним пунктом, о котором надо задать вопрос, не надо
радоваться: это значит, что вы сами должны расспросить экзаменатора, задав
вопросы, которые считаете нужными
Вообще, вопросов можно задать больше,
чем указано в листке, баллы за это только добавят.
Для того, чтобы
потренироваться, возьмите приведенные ниже задания и задавайте по каждому из них
столько вопросов, сколько сможете придумать. Для слабо знающих язык это задание
рекомендуется делать на время. Например, сколько вопросов вы можете задать за 60
секунд.
Образцы заданий
Examiner works in an airline office. You
want to book a flight to Bogota next month. Ask questions on the
next:
Frequency of flights
Departure times
Duration of
flight
Number of stopovers
Price of
ticket
Discounts
The examiner has just received a gift. Ask him or
her as much as you can about the gift.
Find out about
Sender of
the gift
Examiner's relationship with the sender
Reason for the
gift
Type of gift
Examiner's reactions to the gift
You are
a patient entering Hospital. Speak to the nurse and find out as much as possible
about hospital rules.
Things to bring with you
Meal
times
Visitors
Telephone calls
Times of getting up/going to
bed
Entertainment (books, radio, TV)
Smoking
You are going
to rent an apartment. Find out about
Garage
Tv
Schools near
here
Air-conditioning
Deposit
You are buying a second-hand
car. Find out about
The price
The distance travelled
The
age
Possibility of discount
Method of payment
You are
opening a bank account. Find out about
Types of account
Interest
on accounts
Chequebooks
Credit cerds
Bank
charges
Obtaining credit
Your computer is broken. Examiner works
in a computer shop. He can give you advices. Find out about
The
problem
The possible cause
The time needed for
repairs
Parts that need to be ordered
The cost of
repairs
The guarantee
The examiner has just seen an accident. Find
out about what happened.
The time if accident
What the examiner
was doing
The accident itself
Where the accident took
place
The number of people injured
The cause of the
accident
The examiner has visitors from overseas. Find out some
information about them
Who they are
Where they are from
How
they became friends
The length of their stay
Their plans for
daytime and evening activities
Когда экзаменатор отвечает на ваши
вопросы, вы должны реагировать на его высказывания. Если вы молчите, теряете
очки.
по ходу разговора можно вставлять
That's correct.
You're right.
Oh, yes!
Right.
I also feel so
(они довольно редко говорят I think, несколько чаще I believe, зато после I feel
можно высказывать любую свою мысль).
Nice.
Beautiful!
Wonderful!
Splendid!
Terrific! (несколько преувеличенные
восторги)
Awful!
Horrible!
Unbelieveble!
4.More
detailed questions, particularly focusing on the candidates future
plans
В этой части интервью проверяется умение разговаривать на сложные и
более или менее отвлеченные темы, рассуждать о проблемах, делать прогнозы и
предположения, сравнивать одно с другим. Желательно, чтобы сосикатель был в
состоянии самостоятельно развивать свои идеи. Односложные ответы в этой части
интервью совершенно недопустимы.
Вопросы могут быть связаны с тем, что
обсуждалось во втором разделе, либо посвящены планам на будущее.
Часто
спрашивают, какие проблемы вы считаете наиболее серьезными при переезде в другую
страну.
Как вы собираетесь организовать свою жизнь там сразу после
приезда, где вы собираетесь работать и пр.
Другой вариант - вас
расспрашивают в связи с вашей профессией, но любой вопрос обобщается и
связывается с какими-то мировыми проблемами (такими, как poverty and wealth,
pollution, globalisation, development)
Вопросы начинаются примерно
так:
Could you tell me more about… (тема из ваших предыдущих
вопросов)
Could you elaborate on…
What do you mean precisely
by…
Could you explain why…
How is… possible?
Why do you say
that?
I don't agree. Don't you think that…
Чтобы потренироваться,
берете любую информацию, можно из газеты.
Например, 'Twenty people were
killed in a bus accident yesterday'
Придумайте вопросы и ответьте на них.
Например:
What do you think the main causes of road accidents
are?
How do you think road accidents may be prevented?
Do you
think government is doing enough to improve road safety
Другие
вопросы
If you hadn't studied X, what field would you have
chosen?
What qualities does a good teacher need?
What do you see
yourself doing in 5 years time?
What is successful communication in your
opinion?
What are your goals in life?
При ответе вам понадобится
время, чтобы собраться с мыслями. Поэтому нужно сперва сказать, что вопрос
непростой (That is rather complicated question), потом
Let me
see
Let's see
Well
How can I put it?
I'm not
sure
I mean
You know
I have to think about
it
5.Closing the interview
В этой части интервью соискатель должен
продемонстрировать социальные навыки.
Как правило, интервьюер сам
говорит, что ваша беседа подошла к концу и желает вам удачи.